woensdag 16 oktober 2013

Eindelijk... Broodpudding

Broodpudding

Als er nu iets is waar ik toch wel al een jaar aan werk, is het mijn recept voor broodpudding.
Ik zag het mijn mama zoveel maal klaarmaken, zonder er ook maar een weegschaal bij te nemen. En aangezien zij niet echt een keukenprinses is dacht ik dat ik dit ook wel makkelijk kon fiksen....
Niet dus...
Toen ik aan mijn eerste begon vond ik dat hij er dik en papperig uitzag, maar dacht dat dit wel zou goedkomen. Helaas... Bovenaan als ene steen, binnenin niet gebakken zoals zou moeten.
Bij mijn tweede poging schreef ik netjes op wat ik deed en hoeveel ik van elk ingrediƫnt in mijn kom deed. Toen ik het deeg even proefde vond ik deze wel lekker, dus qua smaak zat het oke
Maar toen hij uit de oven kwam, kleefde hij aan mijn bakblik en viel helemaal uit elkaar, maar.... De smaak zat goed, dus daar moest ik al niet meer aan veranderen
En zo zijn er nog een paar probeersels de revue gepasseerd waar ik aan mijn structuur heb gewerkt
Eitje meer, eitje minder, puddingpoeder, ...
Vandaag is het me dan toch gelukt. Ik ben tevreden over mijn resultaat. Vind hem heerlijk.
Ben zo blij met het resultaat, dat ik jullie mijn receptje wel wil meedelen



Recept is voor 1 grote broodpudding, of twee kleinere

750gr afval van brood (wit, bruin, donker,...), sandwiches, pistolets, croissants, peperkoek
100 gr speculoos
2 koffielepels kaneel (naar smak)
300 gr donkere cassonade
3 el puddingpoeder
1 liter melk
150 gr rozijnen, die ik een paar uur geweekt heb in amaretto (naar smaak)
4 eieren

Doe het brood in stukjes en ontdoe van de meeste korstjes
Verkruimel de speculoos en doe bij het brood
Doe er de suiker en puddingpoeder bij
Voeg als laatste de kaneel bij
Breng de melk aan de kook en giet over het broodmengsel
Laat goed weken en stamp met pureerstaaf tot een fijne brij
Laat een uurtje of twee staan (kan ook overnacht)
Doe er de eieren bij
Meng als laatste de geweekte rozijnen bij. Je kan hier ook eventueel beetje van de amaretto toevoegen
Doe in beboterde bakvorm en bak op 175° voor ongeveer een uurtje


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten