zaterdag 26 oktober 2013

Melkbroodje met honing

Brood bakken. Veel mensen vinden dit een hard labeur om van scratch te starten. Daarom hebben de meeste mensen die zelf hun brood bakken dan ook een machine.
Ik heb dit een aantal jaren geleden in een gekke bui ook gekocht. Het was een heuse rage en iedereen had dit toen. Ook al omdat ik toen echt nog nergens stond wat mijn bakervaring moest voorstellen. Jammer genoeg heeft broodmachine geen lang leven gehad bij mij. Ik lustte het brood echt niet zo graag. Wat als resultaat gaf dat ik al snel mijn broodmachine de deur uit gooide en besloot van nooit meer zelf brood te maken.
Maar met de jaren veranderde mijn standpunt. Zeker in het laatste jaar, waar ik meer en meer zelf begon te bakken en te experimenteren. Ik heb nog geen bakken ervaring, maar toch heb ik al een beetje de kneepjes van het vak geleerd
Zo durfde ik me toch weer aan brood wagen, maar deze keer zonder die vervelende machine. En als ik heel eerlijk mag zijn, het is toch veel lekkerder als je het echt met de hand kneed.
Mijn manier is soms eens van 0 te kneden maar meestal een minuutje of 5 met de keukenrobot en dan nog een minuutje of tien met de hand. Zalig om dan zelf je broodje te kneden, te vormen, te zien rijzen en dan die heerlijke geur uit de oven... Echt een bakkersgeur als je het mij vraagt

Maar ik ga jullie niet langer lastig vallen met mijn verhalen en ga het receptje van mijn melkbroodje delen die ik vandaag maakte. Het was lekker krokant vanbuiten en mooi zacht binnenin
Voor mij tot nu toe wel het  lekkerste broodje die ik maakte

Dit heb je nodig voor 1 brood



500 witte bloem of broodbloem
2.5dl melk
8 gr zout
15 gr zachte boter
20 gr verse gist
2 el honing

Doe de melk in een kommetje en laat lauw worden (zeker niet warmer dan lichaamstemperatuur)
Los hierin de gist op
Doe de bloem met boter en honing in een mengkom van de keukenrobot en doe er de melk met gist bij
Laat even kneden en doe er dan het zout bij
Laat een vijftal minuten kneden tot er een deegbal is
Neem uit de kom en kneed nog een tiental minuten
Als je een mooie deegbal hebt die laten rusten onder een folie en handdoek voor 30 minuten
Sla na 30 minuten de lucht eruit en kneed nog even door en vorm je brood
Doe in een ingevette bak of broodvorm en laat nog 45 minuten rijzen
Bak af in de oven op 220° voor +/- 30 minuten
Een paar minuutjes voor het einde bespuiten met een spuit voor een glanzende korst



 
 

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten