zaterdag 24 mei 2014

Vanille ijs

Met de zomer voor de deur zie je de mensen weer overal over straat lopen met een ijsje in de hand. Ik eet zelf graag een ijsje maar dan wel eentje die echt lekker is. En daar wringt bij mij het schoentje. 
Veel wordt er gebruikt gemaakt van smaakstoffen. Chemische brol noem ik het. Je smaakt ijs en een onnatuurlijke smaak van het ingrediĆ«nt dat de smaak geeft. 
Ik vind het zoooooo jammer. Want een goed ijs maken is niet zo moeilijk zelfs als het voor grote hoeveelheden is. Het kan zonder machine maar het is wel handiger met een ijsmachine. 
Ik ga mijn receptje van mijn vanille ijs delen en van daaruit kan je alle kanten op. Receptje is voor een goeie liter lekker vers ijs. :-)

IngrediĆ«nten 

400ml room
400ml volle melk
5 dooiers
125gr suiker
1 vanillestokje

Bereiding

Melk en room aan de kook brengen
Vanille uitschrapen en samen met stokje in de melk meekoken
Doe de dooiers samen met de suiker in een kom en klop luchtig tot het mooi wit is
Doe een beetje van de kokende massa erbij en meng goed
Doe alles terug in de kom en al roerende opwarmen tot 85gr
Laten afkoelen en dan in ijsmachine laten draaien. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten