dinsdag 20 januari 2015

Kaasbal met spek, en nootjes

Wat mij meestal het meest bijblijft als ik ergens ga eten is natuurlijk het dessert, maar ook het hapje is iets waar ik vel belang aan hecht. Het begin en einde van een etentje... Dat is meestal wat de mensen er van onthouden
En je kan hapjes maken waar je je uren voor moet uitsloven in de keuken, en eerlijk toegegeven, soms laat ik me wel eens gaan. Maar als je het graag snel hebt, dan kan het ook, en daarom niet minder lekker.
Wat voor mij ook heel belangrijk is? Wel, dat je als gastvrouw niet de hele avond in je keuken staat. Als je voor goeie voorbereidingen zorgt dan ben je bijna een hele avond bij je gasten, geen stress, gewoon mee genieten.
Een paar weken geleden kwamen mijn schoonzus en schoonbroer bij ons om te klinken op het nieuwe jaar. Samen met hun vier kids, en de twee van onszelf hebben we al een leuke bende van tien. Het is jaren zo dat we niet koken maar met hapjes en lekkere drankjes we onze maagjes goe vullen.
Voor de kids is het simpel, die eten zoals vele kids, chips, nootjes, kleine pizza'tjes,... (I know, niet meteen gezond, maar is maar ene keer nieuwjaar)
Voor de 'grote' mensen maak ik een resem aan koude en warme hapjes. Dit jaar wou ik echter geen hele dag in de keuken staan. Ik had inspiratie nodig voor iets wat snel op voorhand klaar was en al even snel aan tafel stond.
Na veel denken en mijn hersenen pijnigen kwam ik op enkele ideeën. Waaronder een kaasbal. Het concept was dat ik het op tafel bracht en we ons zelf bedienden.
Het was een heel geslaagd gerechtje want zelfs de kids waren er verzot op.



Hieronder het recept voor een 300 a 400 gr

Ingrediënten:

1 potje Philadelphia natuur
100 gr gerookt spek in blokjes
80 gr gehakte pecannoten (of andere noten)
40 gr gehakte pistachenoten
Gehakte peterselie
Peper en zout
Oregano
1 el Worcestershire saus
Pijpajuintjes
Optioneel eventueel wat cayennepeper

Bereiding:

Bak het gerookt spek in een pak krokant
Laat ze op een papiertje uit lekken
Doe de kaas in een pot en roer even glad
Kruid met peper en zout en oregano
Hak gerookt spek fijn en doe er een deeltje bij de kaas en meng goed dooreen
Doe de Worcestershire saus erbij en meng
Snijd de pijpajuintjes fijn en doe er ook een deeltje bij de kaas
Werk af met een deeltje peterselie
Doe de kaas nu terug in de koelkast en laat weer mooi opstijven
Hak de nootjes fijn en meng met de rest van de peterselie, pijpajuintjes en spek
Doe in een diepe schotel
Vorm van de kaas een bal en doe op de nootjes, en wikkel de bal volledig door de nootjes





Laat terug in de koelkast koelen voor je ze opdient




Geen opmerkingen:

Een reactie posten