dinsdag 28 januari 2014

Trifle van mandarijnmousse, speculoos en Mandarin Napoleon

Mijn Njam avontuur zit erop! Met knikkende knieën, en al dagen slapeloze nachten zijn we vertrokken met mijn dessertjes.
Daar toegekomen waren er al verschillende kandidaten aanwezig. Eén voor één werden er pareltjes van lekkernijen op tafel gezet. De moed zakte me in de schoenen.
Maar we waren er nu toch, dus met een klein hartje alles uitgehaald.
Dan wat rond gekeken, foto's genomen, praatje slaan met de medekandidaten...

Uiteindelijk kwam Hanne tevoorschijn en stelde ze ons de chefs voor. Het kon gaan beginnen. De chefs gingen van tafel naar tafel en deden overal een proeverke van.
Wanneer ze alles hadden geproefd mocht iedere chef twee vlaggetjes uitdelen. Ik zag ze van hhier naar daar lopen. Maar telkens liepen ze me voorbij. had wel niet verwacht van te winnen maar ik was al superblij dat ik goeie commentaren kreeg van de chefs.

En totaal onverwacht en als laatste kwam Dominique recht op mij af met zijn laatste vlaggetje. Ik dacht dat ik een ongeluk ging doen. Kon het niet geloven, moest echt mijn tranen bedwingen... Dagen, weken... stress, slapeloze nachten. En dan met zo een simpel dessertje, simpele smaken, het toch halen. Echt niet te omschrijven hoe ik me voelde. En nog, zit nog op een roze wolk...

En zoals beloofd deel ik met jullie het recepte van mijn winnend desserje



Ingrediënten:

225gr mandarijnen uit blik
Extra partjes voor tussen de laagjes
50gr suiker
18gr puddingpoeder
3 eidooiers
60-70gr Mandarin Napoleon
5gr gelatine
200gr room
Zeste van 2 mandarijnen
Speculooskoekjes
Partjes mandarijn

Bereiding:

Pureer de mandarijnen met een beetje van het sap
Meng in een steelpan de mandarijnenpuree, puddingpoeder, suiker, dooier en de zeste
Laat op een zacht vuurtje onder voortdurend roeren indikken tot 85°
Doe er de geweekte gelatine bij en roer goed door
Doe tenslotte de Mandarin Napoleon bij
Doe in een ander kommetje en laat op kamertemperatuur komen
Klop de room half stijf en roer onder de mousse
Laat een paar uur in de koelkast opstijven
Maak ondertussen een mengsel van een beetje sap van de mandarijnen met Mandarin Napoleon
Doop de speculooskoekjes in dit mengsel en leg op de bodem van een glas
Doe een beetje van de mousse erop
Leg partjes mandarijn op de mousse
Dompel weer speculoos in het sap en leg op de mandarijnpartjes
Doe weer een laagje mousse erboven op en werk af met mandarijnpartjes
Laat verder opstijven in de koelkas

Zo zie je, het is simpel, maar blijkbaar viel het toch in de smaak van de chefs.
Ik zou zeggen, laat jullie gaan en laat eens weten wat jullie er van vonden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten