dinsdag 25 maart 2014

Pannekoeken om van te smullen!

De meesten onder jullie die mij al een tijdje volgen weten dat ik geen klassieke bakker ben. Waarmee ik wil zeggen, eclairs, tompoezen, javanais, appelcake, 4/4 cake, confituurtaart,.. Dit zijn zaken die ik wel allemaal heel lekker vind, maar voor mij niet uitdagend genoeg.
Ik ga ze wel maken, maar omdat iemand het me vraagt, ik ga liever voor de niet zo gebruikelijke zoetigheden.
En dan krijg ik wel veel de vraag van... Ja maar, wat zit daar in? En is dit eetbaar?.... :-)
Toch is er iets wat ik wel heel graag maak. En ook heel graag eet. Pannenkoeken en wafels!
Voor pannenkoeken heb ik al vele receptjes geprobeerd. Maar voor is het beste receptje tot nu het recept van Roger Van Damme. (yes, i know, weeral Roger :-p )
Ze worden bereid met verse vanille, daar haal je dan ook de beste smaak uit.

Op mijn pagina kreeg ik van een paar mensen een bericht of ik niet eens een receptje wou delen van iets simpel dat voor iedereen gemakkelijk klaar te maken is. Dus dacht ik, waarom niet bij de basis beginnen.
Hieronder deel ik het receptje van pannenkoeken
Receptje is voor een tiental grote pannenkoeken.

Ingrediënten:

200 gr bloem
50 gr suiker
40 gr boter
1 vanillestok
1 el vanille extract
0.5 l melk
3 eieren
snuifje zout

Bereiding:

Doe de bloem, suiker, uitgeschraapte vanille en zout in een kom
Meng door elkaar

 
 
Geleidelijk aan de melk toevoegen en kloppen tot je geen klonters meer hebt






Als alle melk goed is vermengd met de droge ingrediënten doe je er één voor één de eieren bij

 

Smelt tenslotte de boter op een zacht vuurtje en roer dit als laatste door het beslag



Wanneer je pannenkoekenbeslag klaar is laat je het een half uurtje rusten en bak je in een hete pan dunne pannenkoeken of zoals de chefs het noemen, flensjes



Opdienen en afwerken kan je op honderden manieren, met suiker, boter, confituur, choco, bolletje ijs, slagroom, chocoladesaus,....



Smakelijk!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten