woensdag 5 februari 2014

Preisoep met mosterd en kaaskorstjes

Ziek... Al een paar dagen aan een stuk. Elke dag een beetje meer. :-(
Nu lig ik helemaal plat in de zetel, diep onder mijn dekentje voor het haardvuur.
Jammer genoeg kan je als mama niet zeggen dat de kids zelf maar moeten voor hunzelf zorgen. Dus maar een lekker en (snel) voedzaam gerechtje op tafel getoverd.
Deze week zag ik Jeroen Meus soep maken. En wat is er snel klaar en toch gezond? En goed voor uit te zieken? Iderdaad een lekker kommetje verse soep. Dus maakte ik deze ook snel en ze is superlekker. Niet alleen voor mezelf als zieke voedzaam met veel vitamines maar ook voor de rest van het gezin een energieboost

Ik wil dan ook graag het receptje met jullie delen.



Ingrediƫnten:

2 grote, dikke preiwitten
1 kleine ui
1 stengel witte selder
1 kleine aardappel
Peper en zout
Tijm
Laurier
Kippenbouillon (of andere bouillon)
2 a 3 el mosterd
Boter
4 dikke sneden wit brood
Kaas naar keuze (ik gebruikte Parmezaan)
Olijfolie

Bereiding:

Reinig en snijd alle groentjes in kleine stukjes
Laat de boter smelten en stoof hierin de groentjes een beetje aan
Kruiden met peper, zout, tijm en laurier
Laat even mee stoven met de groentjes
Doe er de bouillon op tot de groentjes onder staan
Laat gaarkoken
Snijd ondertussen de korsten van het brood en snij in dobbelstenen
Doe op een bakplaat en besprenkel met olijfolie
Rasp er de kas over en meng goed dooreen
Zet 10 a 15 minuten in een oven op 180°
Haal laurier uit de soep en mix ze fijn
Doe er de mosterd bij en mix nog eens door
Doe soep in bord en doe er net voor het opdienen broodkorstjes op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten