maandag 25 november 2013

Speculoostruffels

Eindejaar in zicht. Vroeg donker, koud, regen,.... Binnen het openhaard vuur die knettert. De kerstbomen komen hier en daar al weer tevoorschijn.
Met eindejaar zie je in de winkel weer allerlei lekkernijen opduiken. En een kerst- of oudejaardiner kan je natuurlijk niet afsluiten zonder een lekker chocolaatje bij de koffie.
Dus ging ik aan de slag om truffels in elkaar te knutselen. Maar ik wou geen klassieke truffel maken. Na wat nadenken en de kasten te plunderen wou ik iets met speculoos maken.
Hieronder mijn receptje



Ingrediƫnten:

60gr boter
150gr speculoospasta
170gr bloemsuiker
Vanille-extract (deze maak ik zelf)
Candymelts of chocolade voor afwerking
2 a 3 speculooskoekjes verkruimeld



Bereiding:


Smelt de boter op een zacht vuurtje
Doe de speculoospasta in een kom
Meng met de boter en roer tot een gladde massa
Doe er de bloemsuiker bij, roer heel goed door
Voeg er als laatste de vanille onder
Maak balletjes van het deeg. Ik heb balletjes van een 10gr genomen omdat dit nogal een zwaar beslag is. Maar je kan ze zo groot maken als je wil
Leg ze op een bakpapiertje op een bord en zet ze een paar uur in de frigo zodat ze weer kunnen stijven
Voor de afwerking kan je met candymelts werken. Ik heb hier gekozen voor witte chocolade. Maar kan evengoed met melkchocolade of pure.
Dip hierin de truffels en laat ze uitlekken op een rooster
Net voor de chocolade is opgesteven overstrooien met de speculooskruimels
Laat verder opstijven in de koelkast tot je ze opdient.
Smakelijk ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten