woensdag 30 juli 2014

Karamelmousse met gezouten karamel popcorn

Ik ben verzot op karamel. Of het nu snoepjes zijn, dessertsaus, of ergens anders in verwerkt.... De smaak vind ik heerlijk... Maar moet wel eerlijk toegeven dat als ik iets maak met karamel dat het toch wel eens durft tegen slaan. Het niet niet mijn sterkste punt. Maar oefening baart kunst.
Gisteren probeerde ik een mousse die me wonderwel goed is gelukt. Ze was nog niet 100% maar toch wel heel lekker. De karamel was misschien iets te ver gebrand, maar ik vond ze best nog lekker. Volgende keer laat ik ze iets minder kleuren en zal ze perfect zijn.
En de combinatie met de popcorn was super!!
Hieronder het receptje voor wie zelf aan de slag wil gaan





Ingrediënten:

Mousse:

200 gr suiker
6 el zachte boter
100 ml room
300ml room
4 gr gelatine

Gezouten karamel popcorn:

Handvol maïs voor popcorn
3 el olie
150 gr lichte cassonade
70 gr boter
Grof zout naar eigen smaak

Bereiding:

Mousse:

Zet de suiker op een medium vuurtje en laat smelten, niet in roeren maar en toe met de pan draaien tot alle suiker is gesmolten
Laat de suiker kleuren tot een licht donkere kleur
Zet de pan van het vuur en doe er de boter bij
Doe er 100ml room bij en meng goed door
Laat even opkoken en zet aan de kant
Laat even afkoelen en doe er dan de uitgeknepen gelatine bij
De karamel op kamertemperatuur laten komen en af en toe roeren
Klop de 300ml room stijf en spatel hem voorzichtig onder de afgekoelde karamel
Doe in glaasjes en zet in de koelkast

Gezouten karamel popcorn:

Doe de maïs en olie in een pan en zet er een deksel op
Zet op een hoog vuur tot de popcorn gepoft is en zet aan de kant
Voor de gezouten karamelsaus de suiker met de boter in een pannetje doen en laten smelten tot alle suiker is opgelost
Van hieruit bepaal je zelf hoelang je de suiker laat pruttelen
Doe er het grof zout bij
Meng direct onder de popcorn en laat afkoelen
Verdeel over de mousse

Smakelijk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten