zondag 31 augustus 2014

Kaneelbolletjes

Ik zie dat mijn laatste receptje die ik deelde al van een maand terug is. Het is zo druk geweest, en dan nog een weekje vakantie gehad.
Maar het eerste wat ik gedaan heb toen ik thuis kwam was weer aan de slag gaan in de keuken.
Kaneelbolletjes of cinnamon rolls zoals ze in Amerika heten... Deze stonden al lang eens op mijn verlanglijstje om te proberen. Maar omdat er nogal wat uurtjes in kruipen om te maken, kwam ik er nooit toe. Tot gisteren...
Misschien haal ik hiermee al een beetje herfst in huis, maar met het natte koude weer die er momenteel is hebben ze enorm gesmaakt
Je hebt wel een paar uurtjes nodig om ze te maken, maar vooral tijd om te rijzen, ze zijn niet zo moeilijk om te maken.



Uit dit recept haal je ongeveer 15 bolletjes

Ingrediƫnten:

Bolletjes:

390 a 420gr bloem
50 gr suiker
1koffielepel zout
9 gr gedroogde gist (je kan ook verse nemen, is dan wel ander gewicht)
200 ml melk
60 gr boter op kamertemperatuur
1 ei

Vulling:

100 gr suiker
1 koffielepel kaneel
60 gr boter op kamertemperatuur

Glazuur:

200 gr bloemsuiker
Vanille extract
Beetje melk

Bereiding:

Bolletjes:

Meng alle droge ingrediƫnten
Warm de melk op en los er de gist in op
Doe dit bij de bloem samen met de boter en het ei
Begin alles te mengen en kneed tot een mooi deeg dat niet meer kleeft
Laat 1u a 1u30 rijzen tot deeg verdubbeld is. Dek af met plastiekfolie en handdoek





Sla de lucht uit deeg en rol uit tot een dikte van 2mm

 


Vulling:

Meng suiker met kaneel
Verdeel de zachte boter over uitgerolde deeg



Strooi er de kaneelsuiker over



Laat wel een boordje van een cm over
Rol het deeg stevig op



Snij er ongeveer 15 rolletjes uit
Leg ze op een ingevette bakplaat



Dek ze af met folie en laat nog eens rijzen tot ze verdubbeld zijn, ongeveer 30 minuten
Bak ze daarna voor een 20 a 30 minuten op 180°
Laat ze afkoelen

Glazuur:

Meng de bloemsuiker met de vanille en melk tot een dik glazuur
Verdeel over de afgekoelde bolletje



En nu smullen maar :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten