donderdag 17 april 2014

Quiche met zalm, prei en Camembert

Quiches heb je in alle geuren en kleuren. Je kan ze vergelijken met een lekker taart, maar dan niet zoet maar hartig.
Eerlijk ... Ik was er niet echt gek op. Heb ze jaren geleden een paar keer geproefd bij mijn schoonmama die ze vaak maakte en ik was er echt niet tuk op. Tot nu heb ik dit dus nooit zelf klaargemaakt. Maar toch... Met wat te neuzen op de site van Njam zag ik toch wel quiches waarvan ik dacht, dit kan niet slecht zijn.
En wat belangrijk is, het is ideaal voor er de koelkasrestjes in te gooien. :-)



Dus deed ik het ook. Ik had nog een stukje zalm in de diepvries liggen, nog een prei, camembert,...

Hieronder het receptje.

Ingrediƫnten:

1 vel blader-of kruimeldeeg
3 dikke stalen prei
250gr zalm
250gr Camembert
100gr geraspte kaas
250ml room
2 eieren
Peper
Zout
Nootmuskaat
Boter

Bereiding:

Het deeg blind bakken voor ongeveer 15-20' op 180° (dit hoeft echter niet maar ik heb het liever wel)
De prei reinigen en fijn snijden
Laat de boter smelten in een pan en doe er de fijngesneden prei in
Laat een 5tal minuutjes stoven in de boter en kruid met peper en zout
Laat volledig afkoelen (zorg dat er geen vocht in uw groenten zijn)
Doe de afgekoelde prei op de bodem van je deeg
Snijd de zalm in blokjes van ongeveer 2cm en verdeel over de prei
Leg tussen de zalm hier en daar een beetje Camembert
Klop de eieren los met de room en kruid heel goed met peper, zout en nootmuskaat
Verdeel over de taart
Doe er als laatste de geraspte kaas over
Quiche afbakken op 180° voor 20-30 minuten, tot wanneer je erin prikt en het ei mooi gestold is
Je kan deze taart zowel warm als koud eten.
Smakelijk


Tip: Voor wie geen kaas lust, laat het weg, of je kan hem vervangen door Brie, kruidenkaas, blauw geaderde kaas,... In plaats van verse zalm kan er ook gerookte zalm gebruikt worden of een andere witte vis. Prei kan vervangen worden door broccoli. En zo kan je veel varianten maken.
In je roommengsel kan je dille, kervel,... toevoegen. Laat je fantasie de vrije loop. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten