dinsdag 24 juni 2014

Cupcakes met appel en caramel

Het was al weer een hele tijd geleden dat ik nog eens cupcakes had gemaakt. Beetje om een voor de hand liggende reden dat wanneer je cupcakes maakt het ook wel een beetje tijd kost
Maar er spookte al een paar dagen een ideetje in mijn hoofd om iets met appel en caramel te maken. En wie mij kent weet dat ik daar niet echt lang mee kan rondlopen. Als het echt in mijn hoofd zit dan moet het er zo snel mogelijk uit. Want echt waar, ik zou er mijn slaap voor laten.

Het idee was dus cupcakes met appel en caramel. En ze zijn wonderwel gelukt; Meer nog, de collega's vonden ze superlekker.
Omdat ik een paar weken geleden de kaap van 800 likers gehaald had deed ik ook weer een Giveaway en deze keer heb ik een doosje met mijn appelcakejes met caramel cadeau gedaan.

Superleuk te horen als je dan later een smsje krijgt dat ze het superlekker vond.

Recept hieronder is voor ongeveer 12 cupcakes:

 


Ingrediƫnten:

Cakejes:

125gr zachte boter
125gr suiker
2 grote eieren
Amaretto
125gr zelfrijzende bloem

Vulling:

2 appels naar keuze
40 gr boter
3 el donkere cassonade
150 gr appelmousseline
Snuifje kaneel
50 gr gehakte en geroosterde nootjes naar keuze

 
 

Caramelfrosting:

100gr donkere cassonade
100 gr boter
100ml room
Bloemsuiker
1 koffielepel grof zeezout

Afwerking:

1 zakje caramelsnoepjes
scheutje room

Bereiding:

Cakejes:

Meng de zachte boter met de suiker tot een gladde massa
Voeg de eieren en de bloem er om de beurt bij en meng elke keer goed door
Doe er naar eigen smaak Amaretto bij
Vul de vormpjes voor 3/4
Bak ze voor +/- 20min op 180°
Laat ze afkoelen op een rooster

Vulling:

Schil de appels en snijd ze in kleine blokjes
Laat de boter in een pan licht bruin worden
Doe er de appels bij en laat even meestoven
Doe er de suiker bij en meng ze goed door de appels tot het gesmolten is



Doe er het snuifje kaneel bij
Rooster de gehakte noten en voeg ze toe
Meng er als laatste de appelmousseline bij
Laat afkoelen



Caramelfrosting:

Smelt de boter in de pan
Giet er de cassonade bij met de room
Laat opkoken en dan nog 5 minuten pruttelen
Zet het vuur uit en doe er het grof zout bij
Laat afkoelen
De afgekoelde caramel in een kom doen en met de mixer bloemsuiker bij doen tot je een gewenste dikte hebt om te spuiten

Samen stellen:

Snijd uit elk cakeje een deel van het binnenste uit
Vul met het appelvulsel
Zet er het hoedje terug op
Spuit op elke cake een toef frosting





Afwerking:

Smelt in de microgolf de snoepjes en doe er net voldoende room bij tot je een vloeibare caramel hebt
Giet over elke cupcake een beetje caramel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten