zondag 22 november 2015

Sticky glazed baby ribs

Ik herinner mij nog de eerste keer toen ik ribbetjes at in Amerika. Hier kennen we ze vooral uit een kippenkraam, gekruid en draaiend aan een spit.
Groot was mijn verbazing toen ook als ze op mijn bord zag liggen blinken met een goeie laag saus over gesmeerd. Maar ik kan u verzekeren, ze waren zo mals... Toen ik een beentje wou vastnemen gleed het vees er zo vanaf.
Sindsdien is dit onze jaarlijkse vaste stek om lekkere ribbetjes te gaan eten als we op reis zijn.
Hun geheim is dat ze daar eerder omgekeerd dan wij alles in een snelkookpan, alles veel eer in een slowcooker maken.
Ik ben dus al lang op zoek naar zo een toestel, maar hier in Belgische winkel nog nergens kunnen vinden. E als je er om vraag bekijken ze je alsof je van een andere planeet komt. :-o

En zo ben ik beginnen googelen en uiteindelijk vond ik ze. Maar de keuze was reuze. Van klein tot groot, rond, ovaal, verschillende merken, verschillende prijsklasse,.... Welk één zou ik nemen?

Dan maar raad gaan vragen bij mensen die er al ene hadden en ze zeiden allemaal van een Crockpot te nemen. Dus zogezegd, zo gedaan.
Een dagje laten stond het al aan de voordeur.



Ik kon niet wachten om er mee aan de slag te gaan, maar helaas lag ik plat in de zetel met een geknelde zenuw en ik kon niet uit de zetel.
Dan maar van de komende twee dagen gebruik gemaakt om het internet af te schuimen en youtube filmpje te bekijken van uit de zetel over het gebruik ervan.

En zo kwam kon ik, na zeven jaar in de states, heerlijke ribbetjes te eten, eindelijk eens zelf proberen om van die supermalse ribbetjes te maken.

Hieronder vind je het recept voor 1 kg ribbetjes. Wie geen slowcookerr heeft kan dit ook in de oven op lage temperatuur proberen, maar ik weet niet of het resultaat hetzelfde zal zijn.



Ingrediënten:

1 kg varkensribben
4 gr zout
2 gr peper
250 gr tomatenketchup
250 gr chilisaus
70 gr donkere cassonade
4 el appel azijn (of andere mag ook)
3 gr gedroogde oregano
2 el worcestershiresaus
Tabasco
Cayenne
5 gr paprikapoeder

Bereiding:

Meng alles voor de marinade
Van de tabasco en cayenne kan je naar eigen smaak indoen
Houd 1/3 apart voor na het koken
Leg de ribbetjes in een schaal en overgiet met de marinade
Laat een paar uur marineren, maar liefst een nacht



Doe de ribbetjes in de pot van de slowcooker en giet de marinade erbij
Doe nog een glas water bij tot ribbetjes bijna onderstaan
Zet op laag vermogen en laat gedurende 4 a 5 uur pruttelen
Haal de ribbetjes voorzichtig uit de pot en leg ze op een bakplaat



Bestrijk ze met de rest van de marinade en zet nog 10' op 180° in een oven



Smakelijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten